Roj TV

Roj TV, 2004-2013 yılları arasında Danimarka'dan uydu aracılığıyla Kürtçe (Kurmanci ve Soranice lehçeleri), Arapça, Farsça, Zazaca, Süryanice ve Türkçe dillerinde yayın yapmış bir televizyon kanalı.

Roj TV[1]
Roj.jpg
Kuruluş 1 Mart 2004
Kapanış 3 Temmuz 2013
Sahibi Mesopotamia Broadcast[2]
Resim formatı 4:3
Slogan "Barışın ve Özgürlüğün Sesi"
Ülke Flag of Denmark.svg Danimarka
Dili Türkçe, Zazaca,Arapça, Farsça, Süryanice, İngilizce, Kürtçe (Kurmanci ve Soranice lehçeleri)
Yayın alanı Worldwide
Eski adı MED TV(1995-1999)
MEDYA TV (1999-2004)
Kardeş kanal(lar) Mezopotamya TV, Newroz TV
Eurobird 9A 11843 V 27500 3/4
Nilesat 11355 V 27500

PKK propagandasıDüzenle

Roj TV geçmişte ilk olarak MED TV olarak kuruldu. Londra merkezli yayın yapan kanal Abdullah Öcalan'ın yakalanmasının ardından İngiliz otoritelerce, terörü ve Türkiye'de ve başka yerlerde şiddet eylemlerini teşvik eden tahrik edici yayınlar yaptığı gerekçesiyle 23 Nisan 1999’da kapatıldı.[3] Daha sonra yerine kurulan MEDYA TV de 2004 yılında Fransa otoritelerince kapatıldı.[4]

Türkiye hükûmeti, kanalın PKK ile olan bağlantısını gösteren belgeleri Danimarka makamlarına iletti ve kanalın kapatılması için birçok kez girişimde bulundu. Nisan 2006 Diyarbakır olaylarında Roj TV Güneydoğu Anadolu Bölgesi'ndeki insanları şiddete ve ayaklanmaya çağırdığı gerekçesiyle Türkiye, Danimarka'ya Roj TV'nin kapatılması telebinde bulundu.[5] Roj TV 2006 yılında Alman Anayasa Koruma Başkanlığı tarafından takip edildi ve PKK'ya yakınlığı da anayasa koruma raporunda belgelendi.[6]

Türkiye, Nisan 2009'da PKK lehine terör propagandası yapmakla suçladığı televizyon kanalının yasaklanmaması, karikatür krizi ve Danimarka'nın Türkiye'nin Avrupa Birliği üyelik sürecine karşı politikalarını gerekçe göstererek, Danimarka Başbakanı Anders Fogh Rasmussen'in NATO Genel Sekreterlik adaylığını veto etti.[7]

Kapatılması ve dava süreciDüzenle

2005 yılında başlatılan soruşturma süreci sonucunda Roj TV'ye 2010 yılında ceza davası açıldı.[8] Danimarka'da Roj TV hakkında açılan kapatma davası ilk olarak 15 Ağustos 2011'de görülmeye başlandı.[9] 10 Ocak 2012'de Kopenhag Şehir Mahkemesi, ROJ TV'nin PKK propagandası yaptığına, PKK'nın bir terör örgütü olduğuna, kanalın örgüt tarafından kontrol ve finanse edildiğini ve ROJ TV çalışanlarının PKK ile yakın ilişkide bulunduklarına hükmetti. Fakat mahkeme kanalın yayın lisansını iptal etmedi. Bunun yanında Roj TV ve ana şirketine 5.2 milyon Danimarka kronu para cezası verilmesine karar verdi.[8][10]

3 Temmuz 2013 tarihinde Doğu Yüksek Mahkemesi (Østre Landsret), Mezopotamya Yayıncılık şirketine ait MMC, Nuce TV ve Roj TV dâhil olmak üzere tüm televizyon kanallarının yayın lisanslarını iptal ederek kapatılmasına hükmetti ve şirketin her bir kanalına 5 milyon Danimarka kronu (874 bin dolar) para cezasına çarptırdı. Mahkeme kanalların terörizmi övdüğünü ve yayın kuruluşu ile PKK arasında "kişisel, finansal, örgütsel ve tarihsel" bağlar bulunduğunu belirtti. Ayrıca kanalın izleyicilerine "PKK'ya katılım çağrısı" yaptığı da ifade edildi.[11] Danimarka Yüksek Temyiz Mahkemesi, 27 Şubat 2014'te açıkladığı kararıyla Doğu Yüksek Mahkemesi'nin yayın lisansının iptali ve para cezası kararını onadı.[12]

Roj TV Temmuz 2014'te Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'nin ifade özgürlüğünü düzenleyen 10. maddesinin ihlal edildiğini iddia ederek kararı AİHM'ne taşıdı. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi, 24 Mayıs 2018'de açıkladığı karar ile Roj TV'nin terör örgütü propagandası yaptığı gerekçesiyle yayın lisansını iptal eden Danimarka aleyhine yaptığı başvuruyu oy birliği ile reddetti. Gerekçeli kararda, Roj TV'nin PKK'nın propagandasına yer veren yayınlar yaptığı, PKK'nın Danimarka, Avrupa Birliği ve çok sayıda ülke tarafından terör örgütü olarak tanımlandığı ve Mezopotamya Yayıncılık A.Ş. adlı şirketin Danimarka'da çok sayıda televizyon lisansına sahip olduğu ve 2004'ten itibaren ülkede PKK propagandası olarak değerlendirilen yayınlar yaptığını hatırlatarak, Danimarka mahkemesinin kapatma ve para cezası kararının yerinde olduğu yönünde görüş bildirdi.[13]

ÖdüllerDüzenle

Kanal 1 Mayıs 2011 tarihinde Danimarka'daki sol organizasyonlar tarafından düzenlenen "Yılın İfade Özgürlüğü" ödülünü aldı.[14]

KaynakçaDüzenle

  1. ^ TV Channel: ROJ TV
  2. ^ TV Company: MESOPOTAMIA BROADCAST A/S
  3. ^ Feuilherade, Peter (23 Nisan 1999). "UK regulator revokes Kurdish Med TV's licence". BBC News. Erişim tarihi: 14 Şubat 2020. 
  4. ^ Rumford, Chris (2014). New Perspectives on Turkey-EU Relations. Routledge. s. 70. ISBN 9781317850137. Erişim tarihi: 14 Şubat 2020. 
  5. ^ İşte PKK - Roj TV ilişkisinin kanıtı
  6. ^ Anayasa-Koruma-Raporu 2006, Sayfa 285, Dil: Almanca, Anayasa-Koruma-Başkanlığı[ölü/kırık bağlantı], 20.02.2008
  7. ^ McElroy, Damien (3 Nisan 2009). "Turkey rejects US choice to head Nato". The Daily Telegraph. Erişim tarihi: 29 Mayıs 2018. 
  8. ^ a b "No:8, 10 Ocak 2012, Danimarka'da Roj TV Aleyhine Açılan Ceza Davasında Alınan Karar Hk". Türkiye Cumhuriyeti Dışişleri Bakanlığı. 25 Mayıs 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 24 Mayıs 2018. 
  9. ^ "Roj TV davası Danimarka'da başladı". Euronews. 15 Ağustos 2011. Erişim tarihi: 24 Mayıs 2018. 
  10. ^ "Mahkemeden ROJ TV'ye ne kapatma ne aklama". Milliyet. 11 Ocak 2012. Erişim tarihi: 24 Mayıs 2018. 
  11. ^ "Danimarka Nuce TV ve Roj Tv lisanslarını iptal etti". BBC Türkçe. 3 Temmuz 2013. Erişim tarihi: 24 Mayıs 2018. 
  12. ^ "Danimarka'dan Roj TV'ye son darbe". Hürriyet. 28 Şubat 2014. Erişim tarihi: 24 Mayıs 2018. 
  13. ^ "AİHM, Roj TV'nin, terör örgütü propagandası yaptığı gerekçesiyle yayın lisansını iptal eden Danimarka aleyhine yaptığı başvuruyu reddetti". NTV.com.tr. 24 Mayıs 2018. Erişim tarihi: 24 Mayıs 2018. 
  14. ^ "Roj TV'ye 'Yılın İfade Özgürlüğü' ödülü". 19 Nisan 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 9 Ağustos 2011. 

Dış bağlantılarDüzenle