Tele1

Türkiye merkezli ulusal haber kanalı

Tele1, 9 Ocak 2017'de yayın hayatına başlayan haber kanalı.[2][3][4][5] Genel yayın yönetmenliğini Merdan Yanardağ yapmaktadır. RTÜK onayının gecikmesi nedeniyle, "Kültür Türk" logosu yerine Tele1 logosunu kullanmaya 4 Şubat 2017'de başladı.[6]

Tele1
Kuruluş 9 Ocak 2017
(Kültür Türk olarak)
4 Şubat 2017
(Tele1 olarak)[1]
9 Mayıs 2019
(HD yayın)
Şirket ABC Radyo, Televizyon ve Dijital Yayıncılık A.Ş.
Sahibi Merdan Yanardağ
Genel yayın yönetmeni Merdan Yanardağ
Görüntü formatı 576i (16:9 SDTV)
1080i (16:9 HDTV)
Slogan Türkiye’nin yükselen haber kanalı
Ülke  Türkiye
Dili Türkçe
Genel merkez Sarıyer, İstanbul
Eski adı Kültür Türk
Websitesi tele1.com.tr
İzlenebilirlik
Uydu yayını
Türksat 4A 12034 V 27500 5/6 (SD/HD)
D-Smart 273. kanal (SD)
Digiturk 48. kanal (HD)
İnternet protokolü üzerinden televizyon
Turkcell TV+ 58. kanal (HD)
BluTV 29. kanal (SD)
İnternet televizyonu
YouTube İzle

Tele1 HD değiştir

Tele1 HD, 9 Mayıs 2019'da kurulan, Tele1 ile eş zamanlı yayın yapan Tele1’in yüksek çözünürlüklü haber kanalıdır.

Digiturk 48. kanaldan ve Tele1 YouTube kanalından yayına başlamış olup 8 Aralık 2022 itibarıyla da Türksat 4A 12034 V 27500 5/6 frekansından da izlenebilmektedir.

Programlar değiştir

Kanala verilen cezalar değiştir

  • 6 Aralık 2018 tarihinde "18 Dakika" programında Suudi Gazeteci Cemal Kaşıkçı cinayetine ilişkin yaptığı yayınlarda "Türkiye'nin milli politikalarına aykırı, eleştiri sınırlarını aşan yorumlar" iddiasında bulunarak yaptırım uygulanmasına karar verildi.[7]
  • 17 Nisan 2019 tarihinde RTÜK, Sezai Temelli'nin "Kürdistan" kelimesini kullandığı Meclis konuşmasını yayınladığı gerekçesiyle reklam gelirinin yüzde 2'si ve iki kez yayın durdurma cezası verdi.[8]
  • 18 Dakika programında Merdan Yanardağ'ın "1908'de Abdülhamid despotizminin, emperyalizmin uşağı aşağılık bir diktatör olan, Mithat Paşa'yı Taif'te boğduran, Osmanlı-Türk aydınlanmasını, modernleşmesini savunan bütün aydınlara zulmeden, Namık Kemal'lere, Tevfik Fikret'lere..." ifadesi üzerine kanala 1 Temmuz 2020 tarihinde 5 gün süreyle ekran karartma cezası verildi.[9]
  • 8 Temmuz 2020 tarihinde Evrensel gazetesinin 25. yaş kutlaması videosunu yayımlayan kanala, "Terörü övmek, teşvik etmek, terör örgütlerini güçlü veya haklı göstermek" gerekçesiyle 21.000 TL para cezası verilmesi kararlaştırıldı.[10]
  • 3 Eylül 2020 tarihinde kanala, 30 Nisan 2020 tarihli Ana Haber bülteninde "toplumu kin ve düşmanlığa sevk ettikleri" gerekçesi ile 5 gün süreyle ekran karartma cezası verildi.[11]
  • 28 Nisan 2021 tarihinde RTÜK, "Ankara Rüzgarı" programının konuğu, siyasetçi Rifat Serdaroğlu'nun, AK Parti'ye yönelik bir terör örgütünden bahseder bir üslupla sarf etmiş olduğu sözlerinin, siyasi partinin toplum nezdindeki itibarını zedeleyici bir niteliğe sahip olduğunu ve ifade özgürlüğü kapsamında değerlendirilmesinin mümkün olmadığını tespit ederek, Tele 1'e idari para cezası verilmesini kararlaştırdı.[12]
  • 7 Eylül 2021 tarihinde RTÜK, 4 Soru 4 Cevap programında konuşan Merdan Yanardağ'ın "RTÜK'ün kendisi ucube bir kuruldur" ifadesi ve programın başka bir bölümüne konuk olan Yanardağ'ın toplumun bir kesimi ile ilgili sözlerine ilişkin ayrımcılık yaptığını gerekçe göstererek yayıncı kanala idari para cezası uygulandığını duyurdu. Yanardağ'ın aynı programın bir başka bölümünde de hükûmete, spor camiasına ve TRT'ye hakaret ettiği belirtilerek, kanala idari para cezası uygulandığı açıklandı.[13]
  • 29 Aralık 2021 tarihinde RTÜK, Uğur Dündar'ın yaptığı Demokrasi Arenası programında emekli amiral Türker Ertürk'ün "Atatürk'e düşmanlık olsun diye pistin ortasına inşaat yaptılar" sözleri ve iktidara yönelik eleştirileri nedeniyle Tele 1'e para cezası verdi.[14]
  • 24 Ocak 2022 tarihinde RTÜK, Sedef Kabaş'ın sözleriyle "toplumu kin ve düşmanlığa tahrik ettiği" iddiasıyla TELE 1'e yüzde 5 idari para, 5 kez de program durdurma cezası verdiğini dile getirdi. Uğur Dündar'ın RTÜK Başkanı Ebubekir Şahin'i eleştirmesi nedeniyle de yüzde 3 idari para cezasına oyçokluğuyla hükmedildiğini açıkladı.[15]
  • 10 Mayıs 2022 tarihinde RTÜK, TİP Milletvekili Ahmet Şık ve CHP Grup Başkanvekili Özgür Özel'in Gezi davası sonrasındaki açıklamalarla "iktidarı küçük düşürme ve aşağılama" gerekçesiyle kanala oyçokluğuyla %3 para cezası verdi.[16]
  • 30 Mayıs 2022 tarihinde RTÜK, Kılıçdaroğlu'nun, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan ve ailesi hakkındaki "para aktarma" ve "kaçacaklar" iddiasını yayınlayan Tele1'e oy çokluğuyla tavandan yüzde 3 para cezası verdi.[17]
  • 6 Temmuz 2022 tarihinde RTÜK, "18 Dakika" adlı programda, moderatör Merdan Yanardağ'ın "RTÜK bu kestiği cezalardan elde ettiği paraları nereye harcıyor?" sorusu, Üst Kurul'un Yunus Emre Enstitüsü ile gerçekleştirdiği ve önemli çıktıları olan uluslararası çalıştaylar hakkında iftiralar attığı gerekçesiyle Tele1'e üst sınırdan idari para cezası yaptırımı kararı verdi.[18]
  • 19 Ekim 2022 tarihinde RTÜK, Enver Aysever'in sunduğu "Ayrıntılar" programının incelendiği toplantıda, yayın konuğu olan Türkiye İşçi Partisi İstanbul Milletvekili Sera Kadıgil'in Diyanet İşleri Başkanlığına yönelik sözlerine karşılık "Yayın hizmetler, ırk, dil, din, cinsiyet, sınıf, bölge ve mezhep farkı gözeterek toplumu kin ve düşmanlığa tahrik edemez veya toplumda nefret duyguları oluşturamaz" hükmünü ihlal ettiği gerekçesiyle yayıncı kuruluşa 3 gün yayın durdurma ve idari para cezası verilmesine karar verdi.[19]
  • 22 Şubat 2023 tarihinde RTÜK, "18 Dakika" programında yayıncılık ilkelerinin ihlal edildiği gerekçesiyle kanal hakkında üst sınırdan idari para cezası ve yine üst sınırdan 5 kez program durdurma cezası verdi. Aynı kanalın "Forum" programında ise teyit edilmemiş kulaktan dolma bilginin gerçekmiş gibi anlatılması nedeniyle de üst sınırdan idari para cezası yaptırımı uygulandı.[20]
  • 7 Haziran 2023 tarihinde RTÜK, Merdan Yanardağ ve Emre Kongar'ın sunduğu 18 Dakika programındaki oy pusulası yorumları nedeniyle, kanala yüzde 3 idari para cezası verdi. RTÜK, TELE 1'in aynı reklam kuşağındaki yayınları 3 ayrı rapora bağlayarak, yüzde 3 ceza verdi.[21]
  • Merdan Yanardağ, 20 Haziran 2023 günü Tele1 kanalında, yasa dışı ayrılıkçı silahlı örgüt olan PKK'nın kurucusu Abdullah Öcalan hakkında "siyasi rehine" dediği ve serbest bırakılmasını savunduğu iddialarıyla[22] 27 Haziran 2023 tarihinde tutuklandı. RTÜK ise yayın hakkında soruşturma başlattı.[23]

Kaynakça değiştir

  1. ^ "Emre Kongar Köşesine Taşıdı". Tele1. 23 Mart 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 10 Ocak 2022. 
  2. ^ "Gazeteyolculuk.net". gazeteyolculuk.net. Erişim tarihi: 10 Ocak 2022. 
  3. ^ "Tüm muhaliflerin sesini duyuracağız". Birgün gazetesi. 25 Eylül 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 24 Eylül 2017. 
  4. ^ "Tele1 TV'nin Yayını Kesildi". Sanal Basın Sitesi. 25 Eylül 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 24 Eylül 2017. 
  5. ^ "Tele1'den Birinci Yaşına Girerken Bir Atak Daha". Gerçek Gündem Gazetesi. 25 Eylül 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 24 Eylül 2017. 
  6. ^ "Yeni Haber Kanalı Tele1 Yayın Hayatına Başladı". T24 Gazetesi. 24 Eylül 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 24 Eylül 2017. 
  7. ^ "Arşivlenmiş kopya". 5 Temmuz 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Temmuz 2023. 
  8. ^ "Arşivlenmiş kopya". 5 Temmuz 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Temmuz 2023. 
  9. ^ "Arşivlenmiş kopya". 5 Temmuz 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Temmuz 2023. 
  10. ^ "Arşivlenmiş kopya". 5 Temmuz 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Temmuz 2023. 
  11. ^ "Arşivlenmiş kopya". 5 Temmuz 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Temmuz 2023. 
  12. ^ "Arşivlenmiş kopya". 5 Temmuz 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Temmuz 2023. 
  13. ^ "Arşivlenmiş kopya". 5 Temmuz 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Temmuz 2023. 
  14. ^ "Arşivlenmiş kopya". 5 Temmuz 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Temmuz 2023. 
  15. ^ "Arşivlenmiş kopya". 5 Temmuz 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Temmuz 2023. 
  16. ^ "Arşivlenmiş kopya". 5 Temmuz 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Temmuz 2023. 
  17. ^ "Arşivlenmiş kopya". 5 Temmuz 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Temmuz 2023. 
  18. ^ "Arşivlenmiş kopya". 5 Temmuz 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Temmuz 2023. 
  19. ^ "Arşivlenmiş kopya". 5 Temmuz 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Temmuz 2023. 
  20. ^ "Arşivlenmiş kopya". 5 Temmuz 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Temmuz 2023. 
  21. ^ "Arşivlenmiş kopya". 5 Temmuz 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Temmuz 2023. 
  22. ^ "Gazeteci Merdan Yanardağ Öcalan'la ilgili sözleri nedeniyle tutuklandı". euronews. 27 Haziran 2023. 27 Haziran 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Haziran 2023. 
  23. ^ "Merdan Yanardağ Öcalan'a övgüler dizdi! RTÜK Başkanı Şahin'den açıklama geldi". Sabah. 25 Haziran 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Haziran 2023. 

Dış bağlantılar değiştir