Haaretz

Haaretz, (İbranice: İbraniceהארץ, anlamı: vatan, orijinal adı: Hadashot Ha'aretz - "Vatan Haberleri"[1]), İsrail'in en eski günlük gazetesidir. 1919 yılında kurulmuştur; Berliner formatında İbranice ve İngilizce olarak basılmaktadır. İngilizce sürümünün basımı ve dağıtımı International New York Times ile birlikte yapılmaktadır. İnternet'te de her iki dilde yayını vardır. Kuzey Amerika'da ise haftalık olarak çıkarılmaktadır.

Haaretz
Newspapers.jpg
Tür Günlük gazete
Format Berliner
Sahibi Schocken Ailesi
Kuruluş tarihi 1919
Siyasi görüşü Liberal, Solcu
Dil İbranice & İngilizce
Genel merkez Tel Aviv, İsrail
Tiraj 72.000
(Hafta sonları: 100.000)
Resmî site http://www.haaretz.co.il
http://www.haaretz.com

İsrail'deki diğer gazetelere kıyasla daha küçük fontlar kullanılır. Resimler için çok yer ayrılmazken politik haberlere önem verilmiştir. Gazetede yayınlanan baş makalelerin Hükûmet liderleri üzerinde etkisi olduğu savunulur.[2] Haberler dışında, sosyal konular, tabiat ile ilgili olaylar, kitap yorumları, araştırmaya dayanan raporlar ve politik yorumlar bulunmaktadır.

İbranice sürümün 65.000 kayıtlı okuyucusu, İngilizce sürümünün 15.000 kayıtlı okuyucusu vardır.[3][4] Gazetenin kendi raporlarına göre 65.000 üyesi bulunup günlük 72.000 kopya satılmaktadır ve bu sayı hafta sonları 100.000'e ulaşmaktadır.[5]

Haaretz'in okurları arasında aydınlar ile politik ve ekonomik alanlarda yer alan elit tabakalardan insanlar bulunmaktadır.[6][7][8] Bir medya araştırmasına göre gazetenin okuyucu sayısı, okuyucuların geliri, eğitimi ve yaşı ile doğru orantılıdır.[9] Düşük sayıdaki sirkulasyonuna rağmen İsrail'in diğer büyük gazetelerinden daha etkilidir.[6]

TarihçeDüzenle

Haaretz, ilk olarak Filistin'deki İngiliz Askeri Hükümetin desteğiyle 1918'de basıma başlamıştır. 1919'da Rus Siyonist'lerin lehine el değiştirmiştir. Basıma Hadashot Ha'aretz ("Vatandan Haberler") adıyla girmiştir. Edebiyat sayfası, zamanında İbrani yazarların ilgisini çekmiştir.[10] Başlangıçta merkezi Kudüs'te olan gazete, Moshe Gluecksohn'un editörlüğü sırasında (1922-1937 yılları arasında editörlük yapmıştır) Tel-Aviv'e taşınmıştır.[11] Almanya'da mağazalar zinciri bulunan, Yahudi ve Siyonist olan Salman Schocken, 1937'de gazeteyi satın almıştır. Oğlu Gershom Schocken, Baş Editörlük koltuğuna oturmuş ve 1990 yılına kadar görevde kalmıştır.

Politikası ve GörüşleriDüzenle

Haaretz kendini gerek içişlerinde gerek uluslararası konularda liberal ya da solcu olarak tanımlar.[12][13][14][15][16][17][18][19][20][21] BBC'ye göre ise Haaretz dışişleri ve güvenlik konusunda "ılımlı" hareket etmektedir.[22] Buna rağmen gezete ceşitli politik görüşlere yer verdiğini söylemektedir.[23] 2001 yılında ise CAMERA isimli pro-İsrail medya kontrol kurulu Haaretzi Anti-İsrailliliği körüklemekle suçlamıştır.[24] 2003'te The Harvard International Journal of Press/Politicste yapılan bir araştırmaya göre gazete, Filistin'den çok İsrail yanlısı haber yapmaktadır.[25] Bazı okurlar ise Haaretzi anti-Yahudi, anti-İsrail ve anti-Siyonist olarak suçlamaktadır.[26] Gazetenin anti-İsrail olduğu görüşüne katılan İsrailli yazar Irit Linur ise üyeliğini iptal ettirmiştir.[27][28] ABD'nin haftalık The Nation dergisi ise Haaretz'i işgale, güvenlik duvarına, Arap vatandaşlara yapılan ayrımcılığa ve İkinci Lübnan Savaşı'na yol açan fikir yapısına karşı sesini yükselttiği için "İsrail'in liberal feneri" olarak tanımlar.[4] Merkezi Hindistan'da olan ve İngilizce yayın yapan Frontline dergisi ise Haaretz'i "İsrail'in en prestijli gazetesi" olarak tanımlar.[29]

KaynakçaDüzenle

  1. ^ http://www.pressreference.com/Gu-Ku/Israel.html
  2. ^ http://cjrarchives.org/issues/2005/5/beckerman.asp
  3. ^ https://www.haaretz.co.il/hasen/objects/pages/SubscribeEn.jhtml
  4. ^ a b http://www.thenation.com/doc/20070924/glain
  5. ^ Haaretz service. Dov Alfon named as new Haaretz editor-in-chief. Haaretz, 2008-02-12.
  6. ^ a b Rebecca L. Torstrick. Culture and Customs of Israel. Greenwood Publishing Group, 2006
  7. ^ Idith Zertal, Chaya Galai. Israel's Holocaust and the Politics of Nationhood. Cambridge University Press, 2005.
  8. ^ Elizabeth Poole, John E. Richardson. Muslims and the News Media. I. B. Tauris, 2006/
  9. ^ Dan Caspi, Yehiel Limor. The IN/Outsiders: Mass Media in Israel. Hampton Press, 1999. p. 79.
  10. ^ Encyclopedia Judaica, Newspapers, Hebrew, vol. 12, Keter Books, Jerusalem, 1978
  11. ^ http://www.tau.ac.il/education/arch/e-reka23.doc
  12. ^ Haaretz.com. About Haaretz. Accessed July 24, 2008.
  13. ^ Dan Caspi. Media Decentralization: The Case of Israel's Local Newspapers. Transaction Publishers, 1986.
  14. ^ Ira Sharkansky. The Politics of Religion and the Religion of Politics: Looking at Israel. Lexington Books, 2000.
  15. ^ Rebecca L. Torstrick. Culture and Customs of Israel. Greenwood Publishing Group, 2006
  16. ^ Idith Zertal, Chaya Galai. Israel's Holocaust and the Politics of Nationhood. Cambridge University Press, 2005
  17. ^ BBC NEWS | Middle East | Israeli media vents fury at Likud
  18. ^ http://www.boston.com/news/world/middleeast/articles/2007/01/31/israels_olmert_looks_to_extend_west_bank_barrier/
  19. ^ http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3451497.stm
  20. ^ http://www.reuters.com/article/featuredCrisis/idUSL24528048
  21. ^ http://www.economist.com/books/displaystory.cfm?story_id=E1_RGNGSVV
  22. ^ url=http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_east/4969714.stm
  23. ^ url=http://www.haaretz.com/hasen/spages/905836.html
  24. ^ http://www.camera.org/index.asp?x_context=2&x_outlet=55&x_article=171
  25. ^ Matt Viser. Attempted objectivity: An analysis of the New York Times and Ha'aretz and their portrayals of the Palestinian-Israeli conflict. The Harvard International Journal of Press/Politics. 2003, Vol. 8, No. 4, 114-120.
  26. ^ http://www.haaretz.com/hasen/pages/ShArt.jhtml?itemNo=209509&contrassID=2&subContrassID=4&sbSubContrassID=0&listSrc=Y
  27. ^ http://www.haaretz.com/hasen/pages/ShArt.jhtml?itemNo=209509&contrassID=2&subContrassID=4&sbSubContrassID=0&listSrc=Y "Readers accused us of being anti-Jewish, anti-Israel and anti-Zionist" "A prominent Israeli best-selling author sent us a letter cancelling her subscription and accusing us of being foolishly and wickedly anti-Zionist."
  28. ^ http://www.ajpme.org/articles/operationd.htm 11 Aralık 2008 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. "Ha'aretz, is currently the target of a consumer boycott for its alleged anti-Zionist tendencies. One-time leftist Irit Linor triggered the campaign by publicly canceling her subscription. "I don't want to be a subscriber to a newspaper that makes me ashamed of my Zionism, my patriotism, and my intelligence, three traits I hold dear," Linor wrote. The letter, published on a leading Israeli news site, provoked an unprecedented number of responses. Some 300 surfers wrote in, the overwhelming majority to support Linor, and even to announce that they too were canceling their subscriptions to Ha'aretz."
  29. ^ Israel's colonial war 29 Ocak 2009 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. Frontline

Dış bağlantılarDüzenle