Huimin bao

Huimin bao (Dunganca: Хуэймин бо; Çince回民报; TürkçeHui Halkının Gazetesi), Kırgızistan'ın başkenti Bişkek'te yayınlanan sosyo-politik bir gazetedir. Hui halkından sonra, dünyanın Dunganca dilindeki tek gazetesidir.[2]

Huimin bao
Хуэймин бо
回民报
Tür Aylık siyasi gazete
Kuruluş tarihi 1932 (Dong Huoxir adıyla)
1957 (Sulian huizu bao adıyla)
Siyasi görüşü Sosyo-politik
Dil Dunganca
Genel merkez Bişkek, Kırgızistan
Tiraj 3.000[1]

2014 yılında, Kırgız Hui Müslüman Birliği ve Çin Haber Ajansı Xinjiang (Sincan Uygur Özerk Bölgesi) Şubesi, Huimin bao'nun Çin versiyonunun tirajını çoğaltmak için işbirliği yaptı.[3] Çin'in bu bölgesinde yoğun Hui nüfusu bulunmaktadır. Aynı yıl, Çin, gazetenin adını Zhongya Huimin bao ('Orta Asya Hui Gazetesi', 中亚 回民 报, Җун-я Хуэймин бо) olarak değiştirmeye karar verdi. Değişikliğin gerekçesi, Hui soyundan olan Dunganların Orta Asya'nın tüm ülkelerine dağılmış olmasıydı.[4]

Gazete ayda bir kez 3.000 kopya basılıp dağıtılmaktadır.[1] 1970'lerde Huimin bao, haftada iki kez 4.400 kopya yayınlanmaktaydı.[2][5]

TarihçeDüzenle

1930 yılında, gazete ilk olarak Kırgızca Sabattuu bol (KırgızcaСабаттуу бол (Сабаттуу бол, Okuryazar) olarak biliniyordu ve Kırgızistan SSC'nde hazırlandı. Dungan yazarları Yasir Shiwazi ve Husein Makeyev gazete üzerinde çalışmaya başladı. Ocak 1932'de, Dungan'da eskiden Frunze olarak bilinen kentin başkentinde Dong Huexir (Doğu'nun Kıvılcımı, Dunganca: Дун Хуәщир , Çince: 东 火星) olarak yayınlandı. 1939'da gazetenin yayınlanmasından önce ismini aldı. Sovyet Dungan gazetesi 1957'de yayınlanmaya başladığında , Shian huizu bao ('Sovyet Hui Gazetesi') olarak değiştirildi. şefi, bu görevini 1965 yılında emekli olana kadar elinde tuttu. 1958'de Shiwazi, gazeteyi Shiyuedi qi ('Ekim Afiş', Шийүәди чи, 十月 的 旗) olarak değiştirdi ve bu süre zarfında, gazete iki kez belirdi. Her iki haftada bir yaklaşık 4,400 kopya yayımlanıyordu.[2] Sovyetler Birliği’nin 1990’ların başındaki çöküşü sırasında, gazete bir kez daha Huimin bao olarak yeniden adlandırıldı ve dolaşım bugün yaklaşık 3.000 kopya ile aylık olarak değiştirildi.[1]

KaynakçaDüzenle

  1. ^ a b c "Фонд «Центр поддержки СМИ» поздравил ветеранов ВОВ" (Rusça). Центр Поддержки СМИ. 14 Mayıs 2008 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Eylül 2019. 
  2. ^ a b c "Фонд «Центр поддержки СМИ» поздравил ветеранов ВОВ" (Rusça). Центр Поддержки СМИ. 18 Nisan 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Eylül 2019. 
  3. ^ "吉尔吉斯斯坦议员:加强合作 开创丝绸之路新历史" (Çince). 中国新闻网. 3 Mart 2014. 1 Ocak 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Eylül 2019. 
  4. ^ "中亚回族文化奠基人诞辰110周年 热爱中国古典文学" (Çince). China News Network. 20 Mayıs 2016. 29 Eylül 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Eylül 2019. 
  5. ^ «Шыйуэди чи» // Büyük Sovyet Ansiklopedisi : [в 30 т.] / гл. ред. А. М. Прохоров. — 3-е изд. — М. : Советская энциклопедия, 1969—1978. (Rusça)