Sputnik (haber ajansı)

Moskova merkezli uluslararası medya kuruluşu

Sputnik, 10 Kasım 2014'te Rusya hükûmeti'nin sahip olduğu Rossiya Segodnya tarafından kurulan Moskova merkezli uluslararası medya kuruluşu.[2] Dünyanın farklı bölgelerinde ofisleri bulunmaktadır. Sputnik, yayınlarını 34 ülkeyi kapsayan 130 şehirde, günde toplam 800 saatin üzerinde internet sitesinden ve radyo istasyonlarından yapar. Radyo yayınlarını FM, dijital DAB/DAB+ (Dijital Radyo Yayıncılığı), HD-Radyo gibi formatlarla yaparken, mobil platformlar ve internet üzerinden haber ve radyo yayıncılığı yapmaktadır.[3]

Sputnik
Sputnik logo.svg
Kuruluş tarihi 10 Kasım 2014
Merkez Rusya
Konuşlu yerler Moskova
Hizmet alanı Dünya çapında
Website sputniknews.com
Alexa oranı artış 1,719 [1]
Site türü Haber ve Medya
Diller Abhazca, Arapça, Ermenice, Azerice, Belarusca, Brezilya Portekizcesi, Çince, Çekçe, Danca, Dari, İngilizce, Estonyaca, Fince, Fransızca, Gürcüce, Almanca, Hintçe, İtalyanca, Japonca, Korece, Kürtçe, Kırgızca, Letonyaca, Moldovaca, Norveç , Osetya, Peştuca, Farsça, Lehçe, Rusça, Sırpça, İspanyolca, İsveççe, Tacikçe, Türkçe, Urduca, Özbekçe ve Vietnamca
Mevcut durumu Aktif

SansürDüzenle

14 Nisan 2016'da ‪Telekomünikasyon İletişim Başkanlığı'nın aldığı 'idari tedbir' kararı doğrultusunda, ‪‎Sputnik‬ sitelerine ‪Türkiye‬'den erişim engellenmiştir.[4] Sansür sonrası Rusya Dışişleri Bakanlığı, "Sputnik'in engellenmesi tamamen hukuk dışı bir eylem ve ifade özgürlüğü ile bilgiye erişme özgürlüğü gibi temel insan hakları ve özgürlüklerinin de bariz bir ihlali" açıklamasında bulundu.[5]

8 Ağustos 2016'da, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın Rusya'ya ziyaretinden bir gün önce erişim engellemesi kaldırılmıştır.[6][7]

Saldırı ve gözaltılarDüzenle

29 Şubat 2020 tarihinde Ankara'da bulunan Sputnik Türkiye ofisinin çalışanlarının evlerine saldırı düzenlendi.[8] Saldırıyı şikayet etmek isteyen gazete çalışanları Sputnik İngilizce sürümünün yaptığı The ‘Stolen Province’: Why Turkey Was Given A Corner Of Syria By France 80 Years Ago (Türkçe: Çalıntı il: Hatay 80 yıl önce neden Fransa tarafından Türkiye'ye verildi) isimli haber sebebiyle 1 Mart 2020 günü gözaltına alındı.[9] Aynı gün Sputnik Türkiye Genel Yayın Yönetmeni Mahir Boztepe de gözaltına alındı.[10]

KaynakçaDüzenle

  1. ^ "sputniknews.com Site Overview". Alexa Internet. 5 Mart 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 30 Ekim 2015. 
  2. ^ Pizzi, Michael (9 Aralık 2013). "Putin dissolves RIA Novosti news agency". Al Jazeera America. 18 Ekim 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 14 Aralık 2019. 
  3. ^ "Hakkımızda". tr.sputniknews.com. Erişim tarihi: 26 Mart 2016.  |yayıncı= dış bağlantı (yardım)[ölü/kırık bağlantı]
  4. ^ TİB karartmaya devam ediyor: Sputnik’in Türkçe yayını dahil tüm adreslerine erişim engeli, Cumhuriyet, 14 Nisan 2016, Erişim tarihi: 14 Nisan 2016.
  5. ^ "Rusya: Türkiye'nin Sputnik'i engellemesi hukuk dışı". Sputnik. Erişim tarihi: 16 Nisan 2016. 
  6. ^ http://tr.sputniknews.com/turkiye/20160808/1024268110/sputnik-tib-erisim-engeli.html
  7. ^ http://www.sozcu.com.tr/2016/dunya/son-dakika-sputnike-erisim-engeli-kaldirildi-1344275/
  8. ^ "Sputnik Türkiye servisinde çalışan gazetecilerin evlerine saldırı girişimi". T24. 29 Şubat 2020. Erişim tarihi: 1 Mart 2020. 
  9. ^ "https://www.internethaber.com/sputnikten-3-kisi-calinti-eyalet-hatay-haberi-nedeniyle-gozaltina-alindi-2085662h.htm". Internethaber.com. 1 Mart 2020. 2 Mart 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 1 Mart 2020.  |başlık= dış bağlantı (yardım)
  10. ^ "Sputnik'in Genel Yayın Yönetmeni'ne gözaltı". Odatv. 1 Mart 2020. Erişim tarihi: 1 Mart 2020. 

Dış bağlantılarDüzenle